Приключи изпълнението на проект „Общи и секторни помирителни комисии на КЗП- граждански контрол за ефективност“, по договор №BG05SFOP001-2.009-0128. Проектът се финансира от ЕСФ на ЕС чрез Оперативна програма „Добро управление“, по процедура за „Повишаване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство“.
Проектът се реализира с участието на експерти от сдружение „Център за алтернативно решаване на спорове „Консенсус“
Срок на изпълнение: 15 месеца.
Бюджет на проекта 75427,20 лв. при 100% безвъзмездно финансиране.
Дейностите по проекта съставляваха цялостна програма за осъществяване на реформа в сферата на предоставяне на услуги по алтернативно решаване на потребителски спорове/АРС/, чрез засилено гражданско участие в органите за АРС и процеса на планиране, реализация и мониторинг на услугите за защита правата на потребителите. За периода на изпълнението екип от експерти работи върху проучване и анализ на база данни, свързани с работата на общите и секторните помирителни комисии към Комисията за защита на потребителите/КЗП/, проучи степента на разпознаваемост на комисиите сред широката общественост и бизнеса и възоснова на резултатите разработи инструментариум и механизъм за мониторинг, обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса на взаимоотношенията им с помирителните комисии /администрацията на КЗП/.
Експертите по проекта изготвиха препоръки за нормативни промени, свързани с подобряване гражданското участие в процеса на защитата на потребителските права. По време на проекта бе организирана широка информационна кампания, включително и в социалните мрежи, което допринесе за повишаване обществената осведоменост относно механизмите за гражданско участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство в сферата на потребителската защита.
Като част от изпълнението на проекта бяха организирани среща-дискусия с представители на бизнеса, както и три кръгли маси, едната от които се проведе в град София. На последната присъстваха представители на КЗП, Главна дирекция „Контрол на пазара“ председателя на Обща помирителна комисия към КЗП, РД София; представители от отдел „Международни стандарти и нормативна уредба“ към Омбудсман на Република България, представители на Българската търговско-промишлена палата, Професионалната асоциация на медиаторите в България, както и на социологически агенции, граждански организации, НПО и др. Резултатите от дискусията бяха интегрирани в заключителния доклад, съдържащ конкретни предложения за оптимизиране на законодателството в областта на защита правата на потребителите.
Благодарение на разработките и дейностите по проекта обществеността се запозна с потребността от реорганизация на съществуващия модел на централизирано предоставяне на услуги по АРС, както и с възможностите за преструктуриране на комисиите.
За обществото е важно да се повиши взаимодействието между администрацията и гражданите и бизнеса в процеса на предоставяне на защита на потребителите и разрешаване на потребителските спорове.
Разработените по проекта анализи и основаните на тях препоръки за реформи и нормативни промени дават гласност на нуждите и потребностите на гражданите да предложат мерки за отчетност и ефективност на администрацията на КЗП. В дългосрочен план резултатите от проекта допринасят за устойчивост на решенията и политиките с оглед задоволяване на идентифицираните потребности и постигане на трайни резултати в сферата на потребителската защита.
В рамките на проекта бе създаден Център за алтернативно решаване на спорове „Консенсус“, който ще продължи да действа и да предоставя услуги по АРС. Уебсайтът на центъра- https://mediationcenter.bg/cacr/- съдържа пълна информация за дейностите и услугите, както и всички разработки по проекта. В него са поместени и интервюта с експерти, тематична брошура за дейността на КЗП, както и полезни връзки към институции, нормативни актове, информация за разрешаване на потребителски спорове и др.