Ние използваме бисквитки и други, проследяващи, технологии, за да подобрим сърфирането ви в нашия сайт, като ви покажем персонализирано съдържание и реклами, да анализираме трафика на нашия сайт и да разберем откъде идват нашите посетители.
Винаги можете да се обърнете към съдебна институция. Компетентен да разгледа Вашият спор е съда по Ваш постоянен адрес на територията на Европейски съюз.
Вашите права могат да бъдат защитени и в производства по колективни искове. Такъв род дела се водят, когато кръгът на засегнати лица е широк, например от действия на търговец, който има значителен пазарен дял и е засегнал правата на множество свои клиенти потребители.
Европейското законодателство изисква процесът по помиряване между потребител и търговец, като част от способите за алтернативно разрешаване на спорове, да е с ниски такси.
В България имаме органи към Комисията за защита на потребителите, които работят безплатно. Нотифицираните органи имат правила за работа и евентуално тарифи, които са оповестени на сайтовете им. Подробна информация можете да откриете там.
Колко време продължава процедурата пред орган за алтернативно разрешаване на спорове?
Участието на търговеца в разглеждане на потребителски спор е доброволно и няма задължителен характер.
Нито един орган за алтернативно разрешаване на спорове не може да принуди търговец да участва в производство по помиряване с потребител.
Трябва да обясните ясно кое смятате, че не е наред в отношенията Ви с търговеца.
Опитайте се кратко да формулирате какво се е объркало.
Винаги прилагайте платежен документ, ако предмет на спора е закупен продукт.
Винаги прилагайте договор с търговец, ако имате такъв.
Винаги можете да се обърнете към Орган за алтернативно разрешаване на спорове. Можете да откриете списък с нотифицирани органи на този адрес: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.adr.show2
Изберете нотифициран орган и се обърнете за помощ към него.
Подайте жалба.
Приложете всички доказателства, с които разполагате и са относими към спора с търговеца.
Активно съдействайте на нотифицарият орган и добросъвестно предоставяйте информация.
С всеки изминал ден светът, в който живеем се променя. За търговията и предоставяне на услуги почти не съществуват държавни и георгафски граници. Живеем и потребяваме в едно глобално „село“. Търговците, с които влизаме в отношения са все по-големи, с огромни обслужващи екипи. Понякога те не работят така, че да опазват правата на потребителя качествено. Ето защо държавите членки на Европейски съюз правят всичко възможно, с наднационално и национално законодателство, да защитят потребителя.
Никой не е твърде малък, за да има пълни права.
Имате неограничено право да потърсите защита във всеки случай, в който:
Ако Вие сте физическо лице, което има отношения с търговци – търговски дружества, лица, упражняващи свободни професии или друго, и получавате услуга или Ви се доставя стока по формален или неформален договор, то Вие имате качеството на потребител по смисъла на Закона за защита на потребителите.
Изготвянето на настоящия уеб сайт е съфинансирано от Европейския съюз, чрез Програма за единен пазар на Европейската комисия. Сдружение „ЦАРС Консенсус“ носи цялата отговорност за съдържанието на уеб сайта и при никакви обстоятелства не може да се приеме като официална позиция на Европейския съюз.